Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Koen Botermans - WaarBenJij.nu Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Koen Botermans - WaarBenJij.nu

Maleisië en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Koen

03 November 2012 | Singapore, Singapore

Het is nog niet zo lang geleden dat ik mijn laatste verslag gepost heb, maar ik ben inmiddels al weer meer dan een week vertrokken uit Indonesië en op dit moment in Singapore. Het regent al heel de dag en ik zit in een hostel waar het absoluut geen straf is om binnen te blijven voor een dag, mooi tijd voor een update dus!

Ondanks het feit dat ik mijn vorige verslag in Maleisië gemaakt heb, ben ik volgens mij bewust gestopt bij het vertrek uit Indonesië. Ik zal dan ook beginnen vanaf mijn aankomst in Kuala Lumpur.

Ik had met een Duitse die ik had leren kennen op Java afgesproken om samen de eerste week in Maleisië te reizen. Op het moment dat ik Daar aankwam was zij echter samen met een Fransman in de Cameron highlands, een uurtje of vier ten noorden van Kuala Lumpur.
Ik was van plan om in de avond nog daarheen te gaan en dan in de nacht daar aan te komen. Dit was echter erg lastig dus besloten om eerst een nacht in Kuala Lumpur door te brengen.

Aangezien ik geen idee had waar ik naartoe moest voor goedkope accomodatie en de bus voor de volgende dag naar de Cameron highlands, ben ik maar op een shuttlebus van het vliegveld naar het centrum gestapt. In de bus zat een Australische die ook op zoek moest naar een hostel, maar gelukkig wel wist waar ze naartoe moest. Ik ben dus samen met haar in de stromende regen (want regenen kan het in Maleisië heb ik toen al ervaren) op zoek gegaan naar een slaapplaats. Tot mijn grote blijdschap hebben ze op veel plaatsen dorms in Maleisië, goedkoper en gezelliger (zeker na 5 weken voornamelijk alleen in hotelkamers doorgebracht te hebben). De dorms waren helaas al vol in twee hostels en toen hebben we besloten om maar een tweepersoonkamer te nemen voor de nacht. Vervolgens zijn we nog wat gaan drinken in de raggaebar en gaan eten in een foodcourt in Chinatown, want daar bleken we te zijn.

De volgende morgen ben ik vroeg op weg gegaan naar het bustation en daar wilde ik de eerste de beste bus naar de Cameron highlands pakken. Dit bleek echter niet mogelijk tot 11:00 uur dus zou ik niet eerder dan halverwege de middag aankomen. De bus die ik had was echter wel perfect!
In de middag ben ik naar het hostel gegaan waar we afgesproken hadden en daar werd ik al opgewacht door de Duitse en de Fransman. Gelukkig bleek de Fransman erg gezellig en niet zo degelijk als de andere Fransman en de Engelse waar ik eerder mee samen gereisd had. Van de Duitse wist ik al dat ze erg gezellig was en zo hadden we dus een leuk groepje om de komende dagen wat dingen te ondernemen.

Diezelfde middag zijn we nog een kleine wandeling gaan maken in de highlands. Het is er prachtig met theeplantages en opvallend veel aarbeientelers. We zijn naar een leuke tempel gelopen en vervolgens met nog 7 anderen gaan eten in het plaatsje Tanah Rata. Hier heb ik een speciale Maleisische gourmetsoep of iets dergelijks op, maar het was niet echt bijzonder.
Na twee dagen reizen,wachten op vliegvelden, busstations, vertragingen en nog steeds moe van mijn korte nachten in Indonesië ben ik op tijd gaan slapen die avond.

De volgende morgen zijn we op tijd eruit gegaan om een trek te gaan lopen door de highlands welke zeker de gehele ochtend en begin van de middag zou duren. Het was een erg mooie tocht door wat een regenwoud leek te zijn. In de middag zijn we, ditmaal met 7en, uit eten geweest en heb ik kennisgemaakt met de Indische keuken. Het was heerlijk en op dat moment had ik al besloten dat er nog veel naans, roti's, tandoori's, korma's enz. zouden gaan volgen.
Halverwege de middag zijn we op de bus gestapt naar Penang. Penang is een eiland zo werd me verteld en het zou er erg mooi moeten zijn. De Duitse en de Fransman hadden beiden een Lonely Planet van Maleisië en die raadpleegde ze maar wat graag.
Wat ze niet goed hadden bekeken was echter de duur van de bus en we kwamen pas lat in de avond (21:00) aan bij de ferry naar het eiland. Na een korte boottocht moesten we nog een stukje lopen in Georgetown (stad op het eiland). Dit stukje werd echter een stuk, want het vooroordeel dat vrouwen en kaart lezen niet samen gaan werd op deze avond bewezen! (Ik had echter beter moeten weten, want de Duitse had tijdens de tocht naar de tempels in Yogyakarta ook al voor grote omwegen gezorgd) Het was achteraf allemaal wel erg grappig en we konden nog meegenieten van een religieuze parade in de stad. Om 23:00 zijn we nog uiteten gegaan met zijn vieren. Vieren, want in het stadje we kwamen een Engelse tegen die ook vanaf de Cameron Highlands naar Penang was gegaan. Zij lustte ook wel een hapje na de lange reis en dit was erg gezellig met zijn vieren. Het was ook erg lekker, want nog lekker van de Indische lunch, heb ik de anderen overtuigd om weer mee te gaan naar een Indisch restaurant.

In de morgen was ik (nog in het Indonesische ritme verkerend) al erg vroeg wakker en ben ik op de laptop van de Duitse gegaan om mijn blog op internet te zetten. Daarnaast heb ik foto's op internet gezet, dit allemaal onder het genot van een ijskoud biertje, mijn eerste in bijna 5 weken!! Hele prestatie dacht ik zo..

We zijn met de bus naar het (kleinste??!) National park van de wereld gegaan en daar hebben we een trek gelopen. De busreis was erg mooi langs de mooie kust van het eiland en het bleek dat meerdere mensen dit vonden, bijna de gehele kustlijn is volgebouwd met torenhoge hotels en grote resorts. De wandeling was erg mooi en leidde tot een mooi strand. Hier hebben we even gerust en vervolgens zijn we weer teruggegaan. dit moest allemaal vrij snel, want ik wilde perse Ajax-feyenoord zien. Het bleeke chter dat ze in Maleisië alleen Engels voetbal en af en toe Spaans voetbal uitzenden dus helaas heb ik een andere wedstrijd gezien.Everton-Liverpool, een kraker ook dus en met veel spektakel dus ik mocht niet helemaal klagen achteraf.
In de avond ,aar weer een foodcourt opgezocht. Het was een hele grote en ook erg gezellig, met live muziek en het terras was volledig omsingeld door allerlei eettentjes.

De volgende dag zouden we terug gaan naar Kuala Lumpuren nog voordat we in de middag de bus namen zijn we Georgetown in gegaan om de mooiste plekjes te zien. Het was niet bijzonder, maar wel een leuke wandeling.
In de avond kwamen we aan in Kuala Lumpur, tot ons geluk op dezelfde plek als waar ik al geweest was dus we konden direct op weg naar een hostel. We werden daarbij vergezeld (achtervolgd is misschien beter om te zeggen) door een Japanner die ook van Penang kwam en op zoek naar een hostel was. Hij is uiteindelijk zelfs bij ons in de kamer beland de navolgende drie nachten.
Het was wel heel grappig, want hij was al 37 en oogde nogal apart. Daarnaast reageerde hij af en toe nogal vreemd en doordat wij nogal van de flauwe grapjes waren heeft het tot veel grappige momenten geleid. Aparte jongen, maar wel grappig dus uiteindelijk. Ook erg mooi om de manieren van een Japanner te zien, op de tafelmanieren na dan, want die kennen ze daar geloof ik niet.
We zijn de volgende dag erg vroeg op pad gegaan naar de beroemde Petrona twin Towers, in de hoop er voor niks naar boven te kunnen. Dit bleek omgerekend echter €20,- te kosten en dus niet te moeite waard besloten we. vervolgens zijn we gaan ontbijten in jawel, een foodcourt en daarna op weg gegaan naar de Batu Caves. Hier hebben we mooie grotten en een tempel gezien en vervolgens zijn we nog naar Chinatown gegaan, om daar de sfeer te proeven met al haar restaurantjes, kraampjes en verkopers die je van alles aan proberen te smeren.

De volgende dag zijn we naar Little India gegaan en hebben we wat andere delen van de stad bezocht. Het was de laatste volle dag en we hebben hem afgesloten met zijn allen.

De volgende dag zijn we allemaal een andere weg op gegaan en voor mij betekende dat met de bus naar het zuiden, Johor Baru en van daar naar Singapore.

Ik keer nog terug naar Maleisië, maar mijn idee tot nu toe is, dat het een land is dat al erg ontwikkeld is, met goede infrastructuur, een moderne wereldstad als Kuala Lumpur en een perfect openbaar vervoer. Het grote voordeel is echter dat het niet veel duurder is dan Indonesië en dus nog steeds erg goedkoop vergeleken met Nederland. Een makkelijk land om te bereizen dus en dat was ook te zien aan het grote aantal toeristen en reizigers dat er te zien was.

In de bus van Johor Baru naar Singapore moest ik twee keer langs de douane. Om de juiste bus en dergelijke direct te vinden werd ik bijgestaan door een aardige Maleisische. Het was niet erg veel werk, maar het kost veel tijd om de grens zo te moeten passeren en ik zou er dan ook niet aan moeten denken om dit elke dag te moeten doen, zoals veel mensen doen in Maleisië. Wij mogen ons erg gelukkig prijzen met de open grenzen in Europa.
Singapore, zo kreeg ik direct de indruk is een wereldstad(staat) die volop in ontwikkeling is en waar je de ene bouwput na de andere tegen komt. Het is ook een erg moderne stad, waar menig Europese stad jaloers op mag zijn.
In de bus had ik geen idee waar ik naartoe moest, behalve een paar hostels die ik uit de reisgidsen van de Duitse en de Fransman had opgeslagen in mijn telefoon. Gelukkig was er wederom een Maleisische bereid om me te helpen bij het vinden van de juiste halte om uit te stappen.

Ik ben naar Little India gegaan omdat daar een hostel met gratis ontbijt zou zitten. Sinds het moment dat ik in Kuala Lumpur had besloten om in Singapore (vanwege de hoge prijzen) zo min mogelijk of zelfs geen geld uit te gaan geven, behalve aan een slaapplaats, was dit een mooie gelegenehid om te besparen. Tevens had ik in Kuala Lumpur al wat boodschappen gedaan voor in Singapore.
Het hostel dat ik zocht bleek perfect te zijn en ben er direct ingetrokken. Daarna ben ik nog naar een paar marktjes in Little India gegaan, die erg leuk en kleurrijk waren. Tot in de nacht nog met een paar anderen gezeten in het hostel en vervolgens gaan slapen.

In de morgen ben ik vol goede moed begonnen aan het ontbijt. Het was super! Ik had namelijk al een hele tijd geen toast meer op en hier hadden ze heerlijke koffie, toast, ei en jam! Na een meer dan stevig ontbijt en het wisselen van een boek dat ik uitgelezen had voor een nieuwe, ben ik begonnen aan een wandeling door Singapore.
Mijn idee was om maar maximaal twee nachten in Singapore te blijven, dat betekende dat ik deze dag alle of in ieder geval zoveel mogelijk bezienswaardigheden moest zien.
Ik ben vertokken naar de Marina Bay, waar het allemaal te zien en doen zou zijn. Onderweg besloot ik om een paar omwegen te nemen en Singapore bleek zoals ik in de avond ervoor al gezien had echt een hele mooie, schone en geordende stad te zijn.
Halverwege de middag ben ik aangekomen bij de Marina Bay en daar liep per toeval een Nederlandse tegen het lijf. Ik vroeg haar namelijk om een foto te nemen en ze antwoordde met de vraag of ik niet Nederlands was, erg grappig dus! Ze kon het zien aan me zei ze me later.
We zijn vervolgens samen verder gegaan en hebben een paar aparte gebouwen gezien en we zijn naar het dakterras van het Marina Bay Sands hotel gegaan. Dit is een dakterras op de 57e verdieping met het hoogste zwembad van de wereld. Normaliter moet je $20,- betalen om naar boven te gaan, maar wij zijn met een paar hotelgasten naar boven gesneaked en zo bij het zwembad en de bar aangekomen. Het zwembad mocht je zonder hotelkamersleutel niet in, maar de bar was toegankelijk als je een drankje zou kopen. Ik had echter nog steeds geen Singaporese dollars en ook geen zin om een drankje van $15,- te kopen. Dit hebben we dus niet gedaan, maar wel genoten van het mooie uitzicht over de skyline en andere gebouwen en bezienswaardigheden van Singapore.
Eenmaal beneden was het nog geen avond, maar ik wilde graag wachten tot 20:00 bij de Marina Bay omdat er dan een speciale licht,laser en watershow zou zijn met muziek en filmpjes. Ik had er al veel over gehoord, maar kon me er niets bij voorstellen. Na twee gewacht te hebben, werd ons geduld uiteindelijk meer dan beloond. De show was prachtig en in combinatie met de prachtig verlichte skyline op de achtergrond was het een hele mooie ervaring. Het wachten was ook niet erg, want we hebben heerlijk in het zonnetje gezeten en ik heb ondertussen mijn eten vanuit Maleisië voor een deel op.
Na de show zijn we nog naar Chinatown gegaan, maar dit was niet zo bijzonder als we verwacht hadden. Om een uur of tien zijn we uit elkaar gegaan en ben ik terug gaan lopen naar het hostel. Om iets voor elf was ik er en zo heb ik een lange, maar heerlijke dag gehad.
Ook ben ik erachter waarom ik direct herkend werd als nederlander, mijn schoenen moeten op klompen hebben geleken. Zo voelden ze in ieder geval wel aan in de avond en ik ben nu ook een paar blaren rijker.

In het hostel heb ik nog een hele tijd met anderen gezeten en ook besloten om niet vandaag al te vertrekken, maar om nog twee dagen bij te boeken. Het hostel is namelijk geweldig en ik heb nog genoeg eten dat op moet. Daarnaast is er nog genoeg te zien in Singapore en kan ik hier op de pc in het hostel om dit verslag te typen en misschien zelfs foto's te uploaden.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele dollar uitgegeven in Singapore en heb ik al meer gezien dan de meeste bezoekers aan de stad meestal zien. Het is een feit dat ik nog eens een busticket moet kopen en dat ik de overnachtingen moet betalen, maar voor de rest is het erg grappig om niets uit proberen te geven, maar toch gezellig met anderen tijd door te brengen en te genieten van de stad.

Ik blijf nog twee nachten en na een rustdag als vandaag ben ik morgen van plan om weer de stad in te gaan voor een wandeling. Daarnaast heb ik me opgegeven voor een tocht met de step door de stad met een aantal anderen. Erg benieuwd hoe dat zal zijn en of ik het nog kan, steppen.

Groeten!

  • 03 November 2012 - 10:55

    Toos:

    Lieve Koen,
    Heb weer genoten van je verslag.Ieder keer weer verrassend interessant.leuk die sport van je om zo min mogelijk uit te geven.Hier alles zijn gangetje,ga niet naar voetbal kijken vandaag want het is bames weer.Felice heeft net haar nieuwe auto gehaald,ook weer gelukkig.Lieve schat,succes met de step race,Steppen verleer je nooit,net als lopen.
    Geniet nog van Singapore en tot horens.
    Liefs oma Toos. Xxxxxxxx

  • 03 November 2012 - 11:33

    Jan:

    Hallo koen, wat is de wereld toch mooi, en jij hebt dat kennelijk. Nu al in de gaten. Prachtig! Ik zal overigens erg blij zijn, als jij weer thuis bent.niet om te stoeien, hoor. Heel veel groeten. Opa Jan.

  • 03 November 2012 - 14:36

    Jeanne:

    Hé Koen,
    Zuinig ventje ben jij. Had je zelfs niet een ijsje of drinken nodig? Is het water daar zo te drinken en zo voor het pakken? Knap om dagen ergens door te brengen zonder kosten. en goed van je dat dat je is gelukt. Leuk dat je het zo naar je zin hebt en mooie dingen van de natuur en cultuur daar ziet. Wij hebben vanmiddag familie zaalvoetbal toernooi en ja dan zullen wij jou wel missen. Maar Daan is weer terug uit Gambia dus er is nog hoop voor ons familieteam. ha ha ha.... Koen ik heb weer genoten van je interessante verslag en hoop gauw weer wat van je te lezen. Een hele leuke vakantieweek weer. Wij drinken hier nog een biertje op je.
    Dikke kroel , Jeanne

  • 04 November 2012 - 00:41

    Ria:

    Hoi koen
    Het blijft keer op keer verrassend om je verslag weer te lezen
    Geweldig dat je zoveel ziet en er ook van geniet.
    Ik hoop dat het steppen je ook goed zal lukken
    Veel plezier weer en tot het volgende verslag.
    Groetjes ad ria

  • 05 November 2012 - 00:37

    Emiel En Monique:

    ha Koen,
    de blogs waren er even bij in geschoten, maar inmiddels zijn we weer bij met lezen! Het gaat al aardig opschieten, he?! Nu zo'n 3mndweg..., maarja, time flies when you're having fun...! Geniet er nog
    even van (en laat ons meegenieten met je verhalen, want voor het weet is het voobij...), veel plezier!groetjes, emiel & monique

  • 08 November 2012 - 09:19

    Esther:

    Hii Koen!

    IK zeurde al om een nieuw verhaaltje, maar ik had deze over het hoofd gezien haha!

    Leuke ervaringen weer, natuurlijk heel anders als Indonesia!
    De tijd gaat echt snel joh, geniet er nog maar van!

    xxx esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Op deze pagina zal ik de ervaringen van mijn reis naar Australië, Indonesië, Maleisië en Thailand met jullie delen!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 12625

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 16 December 2012

Brisbane to Bangkok

Landen bezocht: