Vaarwel Holland, hallo Australie - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Koen Botermans - WaarBenJij.nu Vaarwel Holland, hallo Australie - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Koen Botermans - WaarBenJij.nu

Vaarwel Holland, hallo Australie

Blijf op de hoogte en volg Koen

03 Augustus 2012 | Australië, Brisbane

Wel, hier is dan het eerste verslag van de werkelijke reis. Ik zal proberen een goede indruk te geven van de eerste volle week in Brisbane, Australie.

Woensdag 25-7 was het dan zover, mijn (36 uur!!!!! durende) vlucht naar Australie.. Na een klein afscheid van vaders en moeders op Schiphol ben ik op zoek gegaan naar de gate. Nog voor vertrek ben ik aan de praat geraakt met een Belg die ook naar Brisbane moest.
Tijdens de eerste stop in Bangkok zijn we elkaar weer tegen gekomen en op zoek gegaan naar de gate voor vertrek. dit viel niet mee, ik had namelijk weinig reiservaring en die andere gast was een Belg, dus dan wordt het lastig. Uiteindelijk hebben we toch de gate gevonden en zijn we naar Taiwan gevlogen.
Hier ben ik samen met een Noorse in Australie studerende jongen wat rond gaan hangen en uiteindelijk bij het vertrek aan de praat geraakt met 2 meiden die net terugkwamen van een vakantie in jawel, Nederland!!
Ze wonen beiden in Brisbane en dit contact heeft me al veel geholpen deze eerste week.
Na het halen van de koffers en uitvoerig door een drugshond besnuffeld te zijn hebben we de weg voortgezet en afscheid genomen.

Het afscheid was maar van korte duur. De moeder van een van de meiden (Hannah) wilde me wel bij het hostel afzetten en de moeder van de ander was half Nederlands en heeft me direct wat adressen, contactgegevens en tips gegeven.
De lift was erg gezellig en de moeder van Hannah vroeg me direct om gauw eens te komen dineren bij hen thuis. De eerste dag heb ik niet veel meer gedaan, behalve het aanschaffen van een australische simkaart en het doen van een stadswandeling.

Na een slechte eerste nacht, waarschijnlijk vanwege een jetlag, ben ik de stad opnieuw in gegaan en heb ik het een en ander bezichtigd. In de avond heb ik hetzelfde gedaan, de skyline van Brisbane is prachtig en nog een doos 'goon' aangeschaft. Een typische backpackers-drank (wijn), niet vanwege de smaak, maar vanwege de prijs.
De planning was vroeg naar bed te gaan, maar vanwege de nacht ervoor was ik nog niet toe aan bed, dus ben ik even de 'Valley' ingetrokken. Dat is HET uitgaansgebied van Brisbane, maar ik vond het er niet bijzonder. Dit kwam waarschijnlijk omdat ik niet genoeg 'goon' op had en alle andere mensen genoeg drank of andere zaken genuttigd hadden.

De volgende dag heb ik een fiets gehuurd en wilde ik naar Mt. Coot-tha fietsen, een berg van waar je uitzicht hebt over heel Brisbane. Volgens google maps was het ongeveer 14 kilometer, dus niet te ver gelukkig. De heenreis is me echter zwaar gevallen!! Niet alleen vanwege de bijna-ongelukken en het feit dat ze hier links rijden, maar door een sportieve gepensioneerde, Engelsman die me de weg wel even voor een deel zou wijzen. Zijn tempo bergop werd me bijna te veel, maar ik wilde het niet laten merken.. Toen hij terug naar beneden ging moest ik even gaan zitten en hebben twee toevallig passerende Duitsers me in de schaduw gezet, het enige wat ik op dat moment zag waren namelijk sterren en een vage waas. Na een kwartier op adem komen en kletsen met de Duitsers ben ik verder omhoog gegaan. Het was een heel steile en lange klim. Ik snap nu ook meer niet waarom Cadel Evans niet bij kon houden in de bergen, want ze hebben hier oefentrerrein genoeg!
Eenmaal boven bleek ik de enige met een fiets en had ik direct aanspraak van twee jonge locals die het een hele prestatie vonden en me mee vroegen om wat te drinken met hen in het restaurantje op de top. We hebben een hele tijd gezeten, zij waren zelf ook van plan te gaan reizen naar Zuid-Oost Azie. Aan het eind van de rit boden ze me zelfs een slaapplaats aan bij hen thuis, maar ik had mijn verblijf in het hostel helaas net met 5 dagen verlengd.
In de avond ben ik in de stad gaan eten en verder met de Engelse roommates geweest.

De volgende dag, eigenwijs als ik ben opnieuw een fiets gehuurd. Ditmaal een goede gelukkig waarvan de versnellingen het deden. Het doel was de 'Lone Pine koala sanctuary' die op 20 kilometer lag volgens google maps. Ik dacht de weg goed te weten, maar dit viel behoorlijk tegen en het heeft me uiteindelijk exact 2,5 uur gekost om er te komen.
Het idee van de opvang leek op dat van de Beekse Bergen, maar dan veel minder groot en met louter dieren die in Australie voorkomen. Het stelde niet veel voor, maar wel leuk om op de foto te zijn geweest met loslopende kangaroos en om dieren als koala's, vogelbekdieren en tasmaanse duivels gezien te hebben.
De weg terug ging gelukkig een stuk vlotter en ik had die avond afgesproken om bij het Australische gezin te gaan eten.
Ik had in het centrum met Hannah afgesproken, van waar we de bus naar haar huis zouden nemen. de busrit duurde een uur!! en nog waren we Brisbane niet uit. De stad is echt immens groot heb ik toen wel gemerkt.
Na heerlijk te hebben gegeten met 6 personen hebben we een deel van de Olympics gekeken en erg veel gelachen. Kathleen vroeg (Hannah's moeder) me of ik mijn telefoon wel bekeken had de afgelopen dagen want ze had al meerdere malen gevraagd (op mijn oude nummer) om er een aantal dagen te blijven slapen. Ik keek hier erg van op, want ze hadden me toen alleen nog maar in de auto gezien van het vliegveld naar huis. Erg gastvrij dus allemaal! Ik was van plan om in het hostel te slapen, maar ze stonden erop dat ik bleef slapen en de volgende dag eventueel terug zou gaan. Dat heb ik dan ook maar gedaan.

De volgende middag ben ik teruggegaan en heb ik de rest van de dag niet veel gedaan. In de avond met de Engelse gasten van de kamer gegeten en lekker wat rondgehangen in de stad met ze.

Woensdag ben ik samen met Sam, een van de Engelsen de stad in gegaan en zijn we naar een exhibitie van de overstromingen van 2010 geweest en naar een mmodern art museum geweest. We waren daar zo weer weg want kunst is niet aan mij besteedt en ook niet aan Sam zo bleek.
Op de weg terug naar het hostel kregen we een flyer om een keer gratis te sporten. Sam heeft ook altijd veel gesport en hij wilde erg graag gaan, ik ben mee gegaan en het was wel even lekker! Al viel het niet mee na 3 maanden helemaal niks gedaan te hebben!
In de avond heb ik voor het eerst gekookt en hebben we met 4en gegeten. De rest van de avond heb ik op de kamer gezeten met een Duitse, die er al enige tijd verblijft.

Donderdag en vandaag zijn twee hele rustige dagen, het enige dat ik gisteren gedaan heb is in de zon gelegen en gebarbequed met de Engelsen. Nu ben ik met de Duitse in het internetcafe en ik heb beloofd te koken, omdat die anderen aan het werk zijn en ik ga voor het eerst kangaroo-steak maken en proberen, ben erg benieuwd hoe het zal smaken!

Het feit dat iedere backpacker hier werkt is me erg opgevallen en ik weet nu na een week ook waarom, de prijzen van zo ongeveer alles zijn hier minimaal twee keer zo hoog als in Nederland. Dat is wel een nadeel gebleken van de korte en summiere voorbereiding die ik heb gehad in Nederland, want werk vinden is hier helemaal geen probleem en de gemiddelde uurlonen van backpackers liggen ongeveer op $20 (18 euro!!).

Vanaf morgen zijn de rustige dagen zoals vandaag en gisteren voorbij, want dan start ik met het maken van een trip langs de oostkust, Melbourne en sydney. Het heeft me een aantal ribben gekost maar met de ervaringen die ik inmiddels van andere reizigers gehoord heb in mijn achterhoofd, moet dit een prachtige reis worden met hele mooie uitstapjes naar eilanden, stranden en andere bezienswaardigheden in het oosten van Australie. Tevens geeft het me een hoop zekerheid, omdat de hostels en binnenlandse vliegreizen die erbij horen geboekt zijn.

Al met al heb ik een hele goede eerste week gehad waarin ik Brisbane heb gezien en ik langzaam gewend raak aan de 'laidback'-way of life die ik hier tot nu toe ervaren heb.

  • 03 Augustus 2012 - 10:44

    Esther:

    Hey koentjeee!! Wat een fantastische ervaring tot dusver en je pakt ook alles zo goed op (had ook niet anders verwacht)..wat leuk dat je zo gastvrij ontvangen wordt overal zeg..maare vertrouw niet iedereen he haha!
    Je hebt je verhaal leuk geschreven :)

    Veel plezier aan de oostkust en gooi er maar weer snel een verhaaltje op!

    doeiii xxx

  • 03 Augustus 2012 - 10:58

    Anika:

    Leuk om je reisvetslag te lezen! En wie wil nu niet zo aardig, charmante jongen een slaapplekje aanbieden? Heel veel plezier langs de oostkust! Dikke knuffel! X

  • 03 Augustus 2012 - 11:21

    Jeanne:

    Hallo Koen,
    Ja een erg leuk verslag en wat fijn te lezen dat je het zo leuk hebt.Zovele leuke mensen al ontmoet hebt en juist ook van die lieverds die je graag tegemoet komen. Lekker even een paar rustdagjes voor de trip langs de oostkust. Hoe smaakte overigens de kangoeroe steak? Het is even wennen maar geniet maar lekker van je 'laidback'-way of life.
    Ik begrijp dat wij jou geen sms-jes hoeven te sturen daar je nu een ander nummer hebt? Hier gaat alles zo zijn gangetje, werken en feestjes.
    Nu Koen een prima verdere reis, geniet er maar van.
    groetjes en XXX

  • 03 Augustus 2012 - 12:34

    Femke:

    koentje!!

    Wat leuk om je verhaal te lezen! Zo te lezen heb je al goed je draai gevonden en geniet je volop:) fijn dat je al zoveel leuke mensen heb ontmoet. Toch wel fijn om soms ook dingen samen met Andere te doen lijkt mij. Heel veel plezier op je komende reis en ik ben benieuwd naar die foto's!:) de foto's die je nu had geplaatst zijn ook Erg mooi!

    Kuss

  • 03 Augustus 2012 - 16:23

    Toos:

    Lieve.schat,wat heerlijk zo,n positief verhaal te lezen.Heb genoten.Kijk nu al uit naar hetvolgende.hiet alles zijn gangetje.Boris ,de hond van Kees isniet meer.John komt zo eten en tekenen.mis je wel heeeel erg hoor.Maar met zulke berichten maakt het het makkelijker.Da lieverd tot horens.oma. xxxxxxxx

  • 03 Augustus 2012 - 19:31

    Brenda:

    Koen,
    Superleuk om je 1e verslag te lezen.
    Heel leuk om te horen dat het zo goed gaat daar en dat de mensen daar zo gastvrij zijn!
    Veel plezier op je reis, wordt vast mooi als iedereen dat zegt :)
    Groetjes van ons allemaal! X

  • 06 Augustus 2012 - 17:24

    Emiel:

    Hey Koen,

    Ontzettend leuk om je verslag te lezen en goed om te weten dat je het prima naar je zin hebt. Ben ook erg benieuwd naar je volgende ervaringen.
    Veel plezier!

    groetjes Emiel&Monique

  • 13 Augustus 2012 - 22:18

    Rob:

    Hoi Koen,
    Leukdat je dit al heb mogen beleven,
    Groeten van Naty.
    Ik hoor graag meer van je.
    Geen chika!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen

Op deze pagina zal ik de ervaringen van mijn reis naar Australië, Indonesië, Maleisië en Thailand met jullie delen!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 12646

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 16 December 2012

Brisbane to Bangkok

Landen bezocht: